010 338 9750 info@uplus.fi

Koejännitys – Näillä keinoilla autat lastasi hallitsemaan koejännitystä

Vanhemmat

Jännittääkö lapsi koetilanteita niin paljon, että hän saattaa jopa vältellä kouluun menoa koepäivänä? Lapsi voi jännityksen myötä tuntea itsensä sairaaksi: vatsaa vääntää, päätä särkee, tärisyttää ja hikoiluttaa. Koejännitys on suhteellisen yleinen psykologinen ilmiö. Vaikka lapsi hallitsisi kokeen asiat täydellisesti, hän ei välttämättä pysty toimimaan koetilanteessa ja tuottamaan sisältöjä paperille. Jännitys alkaa psyykkisenä ahdistuksen tunteena, joka aiheuttaa fyysisiä oireita, jotka puolestaan pahentavat jännitysreaktiota entisestään. Tässä ohjeita, joiden avulla voit vanhempana auttaa lasta pääsemään koejännityksestä.

 

Jännitystä ei kannata pakoilla, vaan tunteeseen täytyy tutustua

Puhukaa siitä, miltä jännitys kropassa tuntuu. Moni koejännittäjä on kuvaillut syntyvää ”lumipalloefektiä” näin: monta päivää ennen koetta ajatuksiin hiipii stressi lähestyvästä testistä, edellisenä yönä ei saa nukutuksi, viimeistään koeaamuna ilmenee fyysisiä oireita ja ennen koetta valuu kylmä hiki eikä saa sanaa suustaan. Tutkimusten mukaan niin sanottu itseyllytys on todistettu hyväksi tavaksi lievittää koejännitystä. Lapsen täytyy siis kohdata jännityksen tunne ja yrittää kääntää se innoksi. Jos hän yrittää rauhoitella itseään, päässä pyörii jatkuvasti: mikä voi tällä kertaa mennä pieleen. Kun hän taas kiihdyttää jännitystään niin, että fiilis kääntyy ylienergisyyden puolelle, aivoissa alkaa surrata ajatus siitä, mikä tulee onnistumaan. Sama taktiikka toimii myös urheilussa: ennen tärkeää suoritusta urheilijaa saattaa jännittää, mutta itse suorituksessa adrenaliini kääntyy toiminnan eduksi. Auta lasta tutustumaan jännityksen tunteeseen ja pääsemään siitä eroon.

 

Ohjeista lasta kirjoittamaan onnistumisestaan

Tutkimuksissa on pyritty löytämään erilaisia tapoja lievittää koejännitystä ja parantaa itse testisuoritusta. Hyväksi havaittu keino on positiivisista asioista kirjoittaminen ennen koetta. Neuvo lasta miettimään vähän ennen tenttiä tieteessä ja taiteessa hienoa työtä tehneitä ihmisiä ja kirjoittamaan sitten näiden ominaisuuksia paperille. Keinon on todettu toimivan saksalaisilla nuorilla, jotka jännittivät koetilanteita. Nuoret rentoutuivat ja heidän koetuloksensa paranivat huomattavasti.

 

Neuvo nuorta kirjoittamaan myös pelostaan

Chicagossa tehdyssä tutkimuksessa nuoria kehotettiin ennen koetta kirjoittamaan tenttiin liittyvistä huolistaan. Paperille kannattaa suoltaa kaikki inhottavat testiin liittyvät tuntemukset: mikä kokeessa jännittää, miltä jännitys tuntuu, mikä tunteen saa aikaan ja niin edelleen. Yhdysvaltalaisnuorten koetulokset paranivat, kun he kirjoittivat huolestaan. Erilaisia mentaaliharjoituksia on hyvä testata, huomaatte kyllä, mikä keino auttaa parhaiten.

 

Lapsen kanssa kannattaa jutella siitä, miten sopiva jännitys auttaa ihmistä suoriutumaan paremmin

Adrenaliinin nousu kehossa valmistaa ihmistä toimimaan tiukassa tilanteessa: sydän alkaa lyödä tiheämmin, kädet tärisevät, kylmä hiki valuu. Kun nuori pikkuhiljaa tutustuu jännityksen tunteeseen ja pääsee tasapainoon sen kanssa, voi jännitys kääntyä hänen edukseen. Esimerkiksi urheilijat, muusikot ja näyttelijät hyödyntävät jännityksen tunnetta työssään. Sopivasti jännittynyt ihminen tekee parhaansa!

 

Auta lasta valmistautumaan kokeeseen huolella

Kun oppilas on valmistautunut kokeeseen hyvin, hän todennäköisemmin myös luottaa itseensä ja omiin kykyihinsä enemmän. Auta siis nuorta tekemään kotitehtävänsä ja suunnittelemaan arkensa siten, että opiskelulle jää riittävästi aikaa. Opiskelutekniikka on erittäin tärkeä taito opiskelijalle ja sitä on myös syytä harjoittaa. Yksi hyvä ratkaisu on turvautua ammattiapuun, eli yksityisopettajaan. Meidän yksityisopettajamme ovat asiantuntijoita opiskelutekniikan, aineosaamisen ja motivaation parantamisessa. Pyydä yhteydenottoa täältä.

 

Kannusta ja tue lasta pitkällä aikavälillä

Yleinen koejännityksen syy on menestymisen paine – lapsi haluaa kovasti onnistua kokeessa, mutta pelkää samalla epäonnistuvansa. Jännitys pahenee jos nuori luulee hallitsevansa kokeen asian heikosti. Kun hän aloittaa valmistautumisen riittävän ajoissa ja kertaa oppitunnilla läpikäytyjä asioita kotona koulun jälkeen, hän alkaa pian huomata hallitsevansa kokonaisuudet. Tällöin myös jännityksen tunne lieventyy, kun huomaa osaavansa ja pystyvänsä siirtämään tietonsa koevastauksiin. Jos kirjoittaminen tuntuu erityisen ahdistavalta, voitte opettajan kanssa miettiä, ilmenisikö jännitystä samalla tavoin suullisessa kokeessa. Kaikenlaisia keinoja koejännityksen lievittämiseksi kannattaa kokeilla. Yhdessä huomaatte, mikä helpottaa nuoren oloa parhaiten ja saa hänestä kykyjä vastaavan suorituksen irti.

Lue myös:

 

Lyhyet Vinkit koejännityksen hallitsemiseksi kokeen aikana:

  • Saavu ajoissa ja vältä hermostuneita ystäviäsi, jotka saattavat saada sinut epäilemään osaamistasi.
  • Hengitä syvään 2–5 minuutin ajan. Sulje silmät ja keskity pelkästään hengitykseesi. Tämä auttaa sinua rentoutumaan.
  • Kuvittele olevasi kauniissa, rauhallisessa ja turvallisessa paikassa. Mitä näet? Mitä kuulet? Mitä tunnet ja mitä haistat? Vietä muutama hetki tässä rauhallisessa paikassa.
  • Tapa millä ajattelet ja puhut vaikuttaa jännitystilaasi ja itseluottamukseesi. Tämän vuoksi on tärkeää harjoitella positiivista ajattelua ja keskeyttää oma ajatuksenkulku heti, kun huomaa ajattelevansa jotain negatiivista. ”Minä pystyn tähän.” ”Jännitys on vain hyväksi, tällöin olen varmasti parhaimmillani.”
  • Älä kiirehdi äläkä huolehdi siitä, miten pitkälle ystäväsi ovat edenneet. Lue ohjeet huolellisesti ja kysy opettajalta, jos jokin on epäselvää.

Yksityisopettajamme ovat ammattilaisia oppilaan itseluottamuksen kehittämisessä ja koejännityksen selättämisessä. Pyydä yhteydenottoa painamalla linkkiä.

Samankaltaiset tekstit

Share This